REKLAMA

Bielany

komunikacja »

 

Mieszkańcy osiedla Ruda nie chcą tramwaju

  20 marca 2012

alt='Mieszkańcy osiedla Ruda nie chcą tramwaju'

O koncepcji przedłużenia trasy tramwajowej linii 15 od pętli Marymont-Potok na Żoliborzu do osiedla Ruda na Bielanach pisaliśmy w lutym br. Po publikacji otrzymaliśmy wiele niepochlebnych uwag od mieszkańców na temat planowanej inwestycji.

REKLAMA

Za kilka miesięcy Tramwaje Warszawskie zamierzają rozpisać przetarg na opracowanie studium wykonalności budowy linii na osiedle Ruda. Potencjalnie brane są pod uwagę dwa korytarze przebiegu trasy: wzdłuż ul. Potockiej i Gwiaździstej lub wzdłuż ul. Mickiewicza i Klaudyny. Różne są też warianty jej zakończenia: pętla lub kraniec oporowy dla tramwajów dwukierunkowych. Jest też wariant pośredni: pętla przy Gwiaździstej, ale z trasą poprowadzoną od Klaudyny przez Podleśną. - Zabudowa jest bardziej rozwinięta wzdłuż ul. Klaudyny. Jednak mieszkańcy części wysokich bloków bliżej mieliby do tramwaju na Gwiaździstej. To, który z wariantów jest najkorzystniejszy dla pasażerów wykaże właśnie studium wykonalności - mówi Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Osiedle Ruda protestuje

Pomysł Tramwajów Warszawskich spotkał się z dezaprobatą wielu mieszkańców osiedla Ruda, którzy takiej inwestycji mówią stanowcze "nie". Zapowiadają protesty, jeśli urzędnicy przystąpią do realizacji tego projektu, bez względu na wybrany wariant. - Trasa przez Klaudyny jest nie do przyjęcia ze względu na działki, rzekę Rudawkę oraz bliskość rezerwatu Las Bielański. Z kolei puszczenie torowiska przez Gwiaździstą nie ma sensu, bo jest tu aż pięć linii autobusowych do wyboru. Tramwaj jest potrzebny chyba tylko po to, aby doszczętnie zniszczyć środowisko naturalne -skarży się pani Barbara, która interweniowała już w tej sprawie u miejskiego radnego Dariusza Figury, zwolennika wariantu przez Klaudyny.

Wspólnie z mieszkańcami pani Barbara rozpoczęła akcję zbierania podpisów pod petycją zaniechania budowy tramwaju na osiedle Ruda.
Tłumaczenie, że pieniędzy na zrealizowanie tego zadania nie będzie przez najbliższe 20 lat, wcale jej nie uspokoiło. Wspólnie z mieszkańcami osiedla rozpoczęła akcję zbierania podpisów pod petycją zaniechania realizacji tej inwestycji. - Wyślemy ją do władz miasta i Tramwajów Warszawskich, a w ostateczności i do premiera. Jeśli tramwajarzom koniecznie zależy na przedłużeniu trasy linii 15, to niech ponownie jeździ przez Słowackiego do Huty, a na Potok powróci 36 - dodaje.

Kup bilet

Nauczeni doświadczeniem

Wystarczy przypomnieć, w jakich bólach powstawał dwukilometrowy odcinek torowiska pomiędzy pętlą Nowe Bemowo a ulicą Broniewskiego. Wówczas mieszkańcy al. Reymonta wcale nie byli zachwyceni tramwajem i głośno pomstowali za utraconym autobusem linii 105. Podobne obawy mają teraz mieszkańcy osiedla Ruda. - 15-tka na Potockiej to jakiś ponury żart. Natychmiast zlikwidują ciągle zagrożone 157, a przy drugim wariancie przez Potocką i Gwiaździstą zapewne taki los spotka 122, na którego małą częstotliwość narzekają mieszkańcy Bemowa. Nie wspominając o wiszącej na włosku lokalnej linii 121. Jeżeli przy Rudzkiej nie potrafiono do tej pory zainstalować wiaty autobusowej, to skąd nagle pieniądze na zbudowanie torowisk? Tramwaj w tym rejonie niechybnie oznaczałby zlikwidowanie jednej lub dwóch linii autobusowych, w myśl koncepcji lansowania komunikacji szynowej w mieście - twierdzi pan Marcin z ul. Gwiaździstej.

Niezadowolenie z powodu budowy trasy tramwajowej do osiedla Ruda jest dla tramwajarzy wielkim zaskoczeniem. - Przedłużenie tej trasy było już wstępnie analizowane przez naukowców z Politechniki Warszawskiej w 1999 r. Wykazano wtedy potencjalną przydatność takiej inwestycji - twierdzi Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich. Podkreśla jednak, że spółka szanuje prawo mieszkańców do wyrażania własnej opinii w tej sprawie. - W przypadku każdej inwestycji są osoby niezadowolone. Uważamy jednak, że na obecnym etapie, gdy nie ma żadnych informacji ani o przebiegu trasy, ani o zastosowanych rozwiązaniach technicznych, ani o częstotliwości kursowania tramwajów, ani o ich relacjach, a tym bardziej konkretnych liniach - protesty są zdecydowanie przedwczesne - mówi rzecznik. Przypomina też, że decyzja o samym przygotowaniu studium nie jest automatycznym rozpoczęciem inwestycji. - Każda taka inwestycja wymaga pogłębionej analizy zarówno korzyści, jak i kosztów z uwagi na potencjalne nakłady oraz konflikty społeczne. Opracowanie takiego studium to wydatek rzędu 0,001% wartości budowy nowej trasy. Poza tym ewentualna realizacja tego projektu możliwa będzie dopiero po 2015 roku - szacuje Powałka.

Anna Przerwa

 

REKLAMA

Komentarze (12)

# Alfista

21.03.2012 10:34

Robienie tam tramwaju to pomyłka i kompletnie niepotrzebne koszty, bardziej logiczne było by rozebranie torów na odcinku pl. Wilsona - pętla przy Potockiej.

# dajan55

21.03.2012 11:36

A najlepiej by było zrobić szerszy chodnik i niech zasuwają na piechotę !. Zawsze znajdzie się paru oszołomów którzy są aktywni a dziennikarze rozdmuchują tę sprawę i potrzebna inwestycja upada przez garstkę ludzi którzy z mówienia nie bo nie zrobili sobie religię !

# warszawiak

22.03.2012 09:43

Nikogo się nie pytać tylko budowac

REKLAMA

# bbiel

22.03.2012 11:38

Gwiaździsta - Wilsona jest sporo autobusów. Lepiej byłoby zlikwidować tory na Potoku a rozbudować do normalnych rozmiarów pętlę przy Potockiej. Jeśli w planach jest budowa torów Wilsona - Budowlana to układ torów na Wilsona będzie tak skomplikowany, że może to spowodować paraliż ruchu tak samochodowego jak i tramwajowego

# ted

22.03.2012 15:21

A ja mieszkam na Rudzie i bardzo chciałbym, żeby tramwaj tu powrócił. Powrócił, bo w dawnych czasach jeździł ul. Marii Kazimiery i Rudzką do pętli znajdującej się tam, gdzie teraz salon Toyoty.

# Gustaw

23.03.2012 10:38

Ja także mieszkam na Os. Ruda i uważam, że tramwaj byłby lekarstwem na bolączki komunikacyjne naszego osiedla. A co do opinii, że tramwaj szkodzi środowisku, to pozostaje tylko zapytać w jaki niby sposób? Śmierdzące i głośne autobusy, wiecznie spóźnione przez korki nie są w stanie rywalizować w przyszłości z tramwajem, którego zdolności przewozowe biją na łeb i szyję autobus. Poza tym, ja nie chcę jeździć metrem do Centrum! Otworzą nam Most Północny i sami zobaczycie drodzy sąsiedzi, że wejście do mentra na pl. Wilsona tudzież przy Hali marymonckiej będzie graniczyło z cudem.

REKLAMA

# Robert17

23.03.2012 18:21

W myśl lansowanej przez miasto komunikacji szynowej. Jezu no chyba o to chodzi? Lepsze tramwaje aniżeli autobusy i każdy spec od komunikacji to powie czy łatwiej duże potoki pasażerów przewozić.
Doszczętne zniszczenie środowiska tak bo tramwaj bardziej zatruwa i jest głośniejszy aniżeli autobusy?
Czy jest tam potrzebny tramwaj nie wiem. Od tego jest właśnie studium wykonalności i mam nadzieje, że miasto nigdy na podstawie opinii Barbary nie będzie realizowało ani wstrzymywało jakichkolwiek inwestycji.

# enigman

15.06.2012 09:39

Mieszkam przy Klaudyny 38. Ten tramwaj to świetny pomysł!
Przez Klaudyny (na miejscu tych obskurnych działek) z przystankiem oporowym - krańcem przy skrzyżowaniu z Podleśną.

# ady

09.05.2013 01:15

Band a oszołomów

REKLAMA

# Sawa

26.07.2014 17:27

Tramwaj jest ekologiczny w przeciwieństwie do autobusów które kopcą jak kotłownia. Najlepsze jest to, że nie ma jeszcze określonej dokładnej trasy dla tramwajów a już zebrała się grupa protestu społecznego. NIE bo NIE! Parafrazując fajne hasło z gazety stołecznej 'Warszawa - tu się nie śpi', można powiedzieć 'Warszawa - tu się nie myśli!'

# piotrek z gwiazdzistej

06.10.2014 01:35

To jest naturalne, ze po wybudowaniu mega osiedli Potok i Ruda na początku lat 80-tych linia tramwajowa powinna być przedłużona przynajmniej o 2 przystanki - do ulicy Rudzkiej. Najlepiej gdyby linia przebiegała przez środek osiedli tak aby uniknąć skrzyżowań z ulicami. Wtedy 10 tys. ludzi miałoby blisko do przystanków a czas dojazdu do pl. Wilsona skróciłby się z 7 do 5 min.

# Gość

10.02.2015 11:50

Chcemy tramwaju. Nikt nas nie pytał ! Pętla mogłaby być np. na "łące" w okolicy myjni samochodów.

REKLAMA

więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBielany

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break