REKLAMA

Wawer

różne »

 

PKP Falenica - jak bezpiecznie wejść na peron?

  17 grudnia 2012

alt='PKP Falenica - jak bezpiecznie wejść na peron?'
Jest tylko kwestią czasu, kiedy dojdzie tu do tragicznego wypadku.

Temat przejść naziemnych na dworcu PKP Falenica wraca co jakiś czas. Ostatnio był podnoszony podczas wysłuchania publicznego w sprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego i wskazywane były absurdy, z jakimi pasażerowie muszą się tam borykać. Niestety, odpowiednie władze i instytucje wydają się być głuche na wszelkie głosy.

REKLAMA

Problem dotyczy w zasadzie obu peronów. Co prawda pierwszy ma jedno wyjście - przez podziemny tunel, ale aby się do niego dostać, trzeba dodatkowo pokonać schody, które skutecznie utrudniają lub wręcz uniemożliwiają korzystanie z przejścia osobom niepełnosprawnym oraz rodzicom z wózkami dziecięcymi. Wyjście z peronu prowadzi wprost na jezdnię, gdzie do najbliższego przejścia dla pieszych jest ok. 100 m.

Z kolei drugi peron, z którego pociągi odjeżdżają w stronę Otwocka, przez wiele lat pozostawiał pasażerom możliwość opuszczenia go przez furtkę w ogrodzeniu i dawał możliwość szybkiego dotarcia do ulicy Patriotów. Niestety, od jakiegoś czasu furtka ta jest... zaspawana, co zapewne miało "zachęcić" pasażerów do korzystania z przejścia podziemnego - dużo trudniejszego niż na peronie pierwszym. Tu stopni do pokonania jest ok. 40. Czym się kierowano przy tej decyzji? Zapewne specyficznie rozumianymi względami bezpieczeństwa. Paradoksalnie jednak bezpieczeństwo w tym miejscu katastrofalnie się pogorszyło. Pasażerowie nie zrezygnowali z tego przejścia - teraz albo skaczą przez płot, albo obchodzą zablokowane przejście bokiem, wchodząc z konieczności na torowisko. Jest tylko kwestią czasu, kiedy w Falenicy dojdzie do tragicznego wypadku.

Zdesperowani mieszkańcy napisali petycję do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z konkretnymi propozycjami. - Rozwiązanie polega na tym, aby umożliwić przejście naziemne - pisze w petycji pan Adam Czermiński, przedstawiciel mieszkańców. - Pierwsze: między dwoma peronami, przy końcu peronu, od strony Otwocka.

Przedstawiciele PKP PLK zobowiązali się, że do końca roku zrobią projekt bezpiecznych zejść i wejść na perony - mówi rzecznik ratusza.
Drugie: z peronu, z którego odjeżdżają pociągi w stronę centrum Warszawy, w kierunku przejścia dla pieszych przy ul. Walcowniczej, na tyłach wieży kolejowej. Trzecie: z peronu, z którego odjeżdżają pociągi w stronę Otwocka, w kierunku przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu ul. Młodej i Patriotów. W ten sposób powstałby bezpieczny ciąg pieszy - uważa przedstawiciel mieszkańców.

Z obecnej sytuacji nie jest też zadowolony urząd dzielnicy. - Mieszkańcy skarżyli się do nas na to zamknięte przejście - mówi Andrzej Murat, rzecznik urzędu dzielnicy Wawer. - Nasi radni z Falenicy razem z przedstawicielami kolei spotkali się tam dwukrotnie z mieszkańcami i podczas tzw. wizji lokalnej omawiali możliwości bezpiecznego poprowadzenia ruchu pasażerów na tych peronach. Przedstawiciele PKP PLK zobowiązali się, że do końca roku zrobią projekt bezpiecznych zejść i wejść na perony. Poparliśmy mieszkańców i przekonaliśmy PKP PLK, że problem trzeba jak najszybciej rozwiązać - mówi rzecznik dzielnicy.

Kiedy rozwiązanie?

- W sprawie przejazdu naziemnego na dworcu PKP Falenica odbyły się spotkania PKP PLK m.in. z przedstawicielami władz miasta, samorządu i policji - mówi rzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec. - Ustalono: wygrodzenie istniejącej pochylni na peron nr 1, przebudowę przejścia służbowego na dostępne dla podróżnych tzw. przejście kat. E (wyposażone w barierki i konstrukcje, tzw. labirynty - red.) oraz dostosowanie pochylni na peronie nr 2 do obsługi osób niepełnosprawnych - wylicza rzecznik.

Jak informuje kolej, projekt jest już przygotowany. Obecnie pozyskiwane są wymagane decyzje administracyjne. Część prac na stacji Falenica sfinansuje urząd dzielnicy Wawer. Będzie to chodnik z peronu 1 do ul. Patriotów, ogrodzenie (zejście z peronu 1), chodnik z pochylni peronu 2 do ul. Patriotów oraz balustrada chodnika z peronu 2. Pozostałe prace sfinansuje PKP PLK. Roboty miały rozpocząć się jeszcze w tym roku. Jaka jest na to szansa? - Ze względu na fakt, że obecnie są warunki zimowe, wszystko jest przełożone na wiosnę 2013 r. - odpowiada Mirosław Siemieniec.

Pozostaje mieć nadzieję, że do tego czasu nie dojdzie do jakiegoś makabrycznego wypadku.

Sławomir Bączyński

 

REKLAMA

Komentarze (4)

# Anmu

18.12.2012 12:02

Wyjście z tunelu zamurowała Kinokawiarnia "Stacja Falenica". Jedyne wejscie na peron od strony wschodniej napędza jej klientów - i o to chodzi - w tej współpracy PKP z Kinokawiarnią.

# mimbla

18.12.2012 21:16

Falenica ma niezłą siłę przebicia. Proszę pamiętać, że na stacji PKP Wawer jest podobna sytucja.

# mar

22.12.2012 00:07

To Polska właśnie - najprostsze rozwiązanie, czyli po najmniejszej linii oporu. Zamiast pomyśleć i zrobić sygnalizator przy przejściu, albo szlaban dla pieszych, zamykany jak na przejazdach kolejowych.

REKLAMA

# Roberto

13.02.2013 19:09

Żadne sygnalizatory czy szlabany! Trzeba ruszyć głową a dokładniej tym czymś co powinno w środku być czyli mózgownicą i zbudować coś co będzie służyło wszystkim użytkownikom a nie tylko garstce. Mówię tu o przejściu podziemnym z najazdami zamiast schodów. Takie najazdy/pochylnie mogłyby płynnie przechodzić w chodniki po obydwu stronach a jednocześnie by były prostym szybkim i bezpiecznym sposobem do przedostania się przez ciąg jezdnia-tory-jezdnia dla pieszych i rowerzystów.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

City Break
City Break