REKLAMA

Legionowo

komunikacja »

 

Podwyżka biletów uderza w drugą strefę, może rozważyć pierwszą?

  23 listopada 2012

alt='Podwyżka biletów uderza w drugą strefę, może rozważyć pierwszą?'

Podwyżka cen biletów komunikacji miejskiej - szczególnie dotkliwa dla mieszkańców okolic stolicy - wywołała wielką burzę wśród pasażerów i dyskusje na temat możliwości przejścia całego powiatu do strefy 1. Ile by to kosztowało i czy nasze władze są gotowe negocjować?

REKLAMA

Przypomnijmy: od nowego roku wzrosną ceny biletów. Od 1 stycznia 2013 r. o niemal 25%, a rok później o ponad 18%. Bilet 20-minutowy będzie kosztował 3,40 zł, 40-minutowy - 4,60 zł, a 60-minutowy - 6,40 zł. Za bilet jednorazowy w drugiej strefie zapłacimy 7 zł, za dobowy - 24 zł, trzydniowy - 48 zł. Mocno pasażerowie odczują wzrost cen biletów imiennych długookresowych: 30-dniowy będzie kosztował 196 zł, 90-dniowy - 474 zł. Zmieni się także cena biletu seniora, za który zapłacimy 50 zł.

- Bilety będą znacznie droższe, a i w gazetach czytam, że miasto łoży na komunikację grube miliony. Czy Warszawie ciągle za mało? - zastanawia się mieszkanka Legionowa i pyta, ile kosztowałoby miasto wejście do pierwszej strefy.

- Przejście do pierwszej strefy wiązałoby się z wyższymi dopłatami ze strony samorządu. Przynajmniej na poziomie 60 proc. Wejście Legionowa do pierwszej strefy wiązałoby się także z przejściem do tej strefy gminy Jabłonna, która jest po drodze. Nie może być tak, że pasażer wyjeżdżając autobusem z Warszawy wjeżdża w Jabłonnie do drugiej strefy a potem znów do pierwszej w Legionowie. W przypadku autobusów granicą jest Buchnik, w przypadku pociągów Warszawa Choszczówka - wyjaśnia Konrad Klimczak z Zarządu Transportu Miejskiego.

Zarówno Legionowo, jak i Jabłonna nie zamierzają więcej dopłacać do komunikacji. - Dofinansowanie Legionowa do autobusów stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego, pociągów oraz "wspólnego biletu" jest jednym z najwyższych w aglomeracji.

Na pierwszą strefę nie stać także sąsiednich Marek, tam jednak samorządy próbują wynegocjować strefę pośrednią - między pierwszą i drugą.
ZTM jest monopolistą, co oznacza, że może dowolnie wyznaczać stawki dofinansowania przez gminy. Legionowo już w tej chwili płaci blisko 5 mln zł rocznie, dofinansowanie kursów wynosi ok. 40%. ZTM otrzymuje wpływy z biletów, zatem uważamy, iż obecny poziom dofinansowania jest właściwy - mówi rzeczniczka legionowskiego ratusza Tamara Mytkowska. Dodaje też, że zmiana strefy wiązałaby się ze znacznym wzrostem kwoty dofinansowania. - Proszę pamiętać, że tylko część naszych mieszkańców korzysta z komunikacji miejskiej, reszta wybiera samochody, linie prywatne lub wcale nie jeździ do stolicy - tłumaczy Mytkowska.

Identyczne argumenty mają władze Jabłonny. Gminy nie stać na dodatkowe koszty. - Tylko w 2012 r. wydaliśmy 1,2 mln zł. W przyszłym roku koszty te będą znacznie wyższe, nawet przy założeniu, że pozostaniemy w drugiej strefie - mówi Michał Smoliński, kierownik referatu promocji.

Strefa przejściowa

Na pierwszą strefę nie stać także sąsiednich Marek, tam jednak samorządy próbują wynegocjować strefę pośrednią - między pierwszą a drugą.

W strefie "Warszawa+" ważne byłyby bilety jednorazowe oraz krótkookresowe, obowiązujące obecnie w strefie biletowej 1 i 2, oraz bilety długookresowe imienne (30- i 90-dniowe).

Według ZTM współfinansowanie transportu na tak niskim poziomie oznacza przerzucanie obowiązku ponoszenia większych kosztów na mieszkańców.
W 2013 r. bilet 30-dniowy kosztowałby 148 zł (w strefie drugiej ma on kosztować 196), a 90-dniowy 362 zł (zamiast 474). Zapytaliśmy ZTM czy jest możliwość wprowadzenia tej "pośredniej" strefy również na terenach legionowskich. Okazuje się, że tak, ale wszelkie zmiany powinny być poprzedzone wnioskiem od lokalnych samorządów. Co na to władze?

- Podany przykład Marek korzystny jest jedynie dla pasażerów posiadających bilety miesięczne bądź kwartalne, gdyż bilety jednorazowe oraz krótkookresowe będą obowiązywać nadal na strefy 1 i 2. Nie mamy w planach wprowadzania takiego rozwiązania - kwituje Tamara Mytkowska.

Zapraszamy na zakupy

Jabłonna również nie widzi tu dla siebie szansy

- Marki w 2014 r. - po wejściu do nowej strefy - będą płaciły tyle, ile Jabłonna w 2012 r. - podkreśla rzecznik Smoliński.

Niestety póki co ZTM nie chce zdradzić, jakich kwot oczekuje od gmin w przyszłym roku.

- Rozmowy o pieniądzach są zawsze delikatne, dlatego przed ich rozstrzygnięciem nie chcemy "wychodzić przed szereg" i zdradzać szczegółów negocjacji - mówi Konrad Klimczak i tłumaczy, dlaczego podwyżka jest nieodzowna.

- Koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej rosną lawinowo. Żeby rozwijać komunikację, Warszawa potrzebuje dodatkowych pieniędzy. Komunikacja miejska, nawet po podwyżce, będzie tańsza niż codzienne dojazdy samochodem. Pasażer kupując bilet nie musi płacić za paliwo, nie musi tracić czasu na szukanie wolnego miejsca parkingowego i płacić za postój, nie musi wreszcie ponosić ogromnych kosztów serwisowania i ubezpieczenia auta - przekonuje rzecznik ZTM.

Anna Sadowska

 

REKLAMA

Komentarze (10)

# olek

24.11.2012 07:16

Strefy pośrednie, to zupełny bezsens. Takie naginanie się pod partykularne potrzeby pojedynczych miasteczek.
Za chwilę powstanie strefa Warszawa 2+ a może Warszawa ++, etc.
Kto sie w tym połapie.
W strefach podmiejskich powinno się jeździć na bilety czasowe. Jedziesz krótko, płacisz mniej, jedziesz długo, płacisz więcej. Proste.
Poza tym na świecie rozwiazuje się to tak, że bilet międzystrefowy potrzebny jest wtedy, gdy w trakcie podróży zmienia się granice strefy. Do podróżowania w obrębie jednej strefy (nieważne której), wystarcza bilet zwykły.

# Tomii

24.11.2012 13:01

Zwiększenie ilości stref to konieczność, bez tego cały wspólny bilet się rozsypie
Dlaczego ktoś kto jedzie 5 km ma płacić bilet długookresowy tak samo co ten co jedzie 25 km.
W samej Warszawie powinny być przynajmniej 2 strefy

# Zenon z Legionowa

24.11.2012 21:36

Prezydent Smogorzewski i starosta Grabiec mają ważniejsze sprawy na głowie niż jakieś ceny biletów czy strefy.O co Wam chodzi skoro wszystko jest dobrze ?
Rządzi PO i to jest najważniejsze. Piszcie o realnych problemach a nie ludzi straszycie niewielkimi podwyżkami.

REKLAMA

# Nie głosowałem na PO

24.11.2012 21:42

Cytat " Pasażer kupując bilet nie musi płacić za paliwo, nie musi tracić czasu na szukanie wolnego miejsca parkingowego i płacić za postój, nie musi wreszcie ponosić ogromnych kosztów serwisowania i ubezpieczenia auta" rzecznik ZTM Igor Krajnow - członek Platformy Obywatelskiej, radny powiatu legionowskiego. Co tu jeszcze komentować...

# Zyga

24.11.2012 22:12

Gdyby choć trochę miasto Legionowo miało rozumu, uruchomiło by własna komunikacje zamiast płacić haracz Pani Gronkiewicz-Walc!!! Olać ZTM, który zdziera! Niestety ludzie którzy rządzą takiej mądrości nie posiadają, chyba że to jest jakiś układ. Przecież płacimy grube miliony za niepewną komunikację zapewniana przez władze stolicy. Dodatkowo także pasażerowie płacą więcej za bilety, niż mieszkający w strefie miejskiej. Normalnie nienormalna paranoja. :D

# 5_5

25.11.2012 19:51

Oj tam, oj tam, zielona wyspa rozkwita.Będziecie najwyżej jeździć rowerami albo chodzić na piechotę... Najważniejsze że premier Tusk może latać do domu samolotem , w jeden weekend tracimy na tym my wszyscy podatnicy równowartość mercedesa klasy c. Więcej tutaj:http://tnij.org/tdgj

REKLAMA

# ZPodMiasta

26.11.2012 14:51

Żaden podmiejski nie jest nierentowny, ZTM kłamie że dopłaca i to tak duże pieniądze. Dopłaca do swoich mieszkańów Warszawy mieszkających na obrzeżach miasta, do których i tak musiałby póścić autobus a tak wypuszcza co? podmiejskie które zgarniają nierentowne trasy.

# POrażka

28.11.2012 02:18

"Tanie państwo" Tuska... http://tnij.org/tanielotytuska

# oo1

29.11.2012 00:19

Roman Smogorzewski i reszta PO dobrze zarabia albo nie dojeżdża do Warszawy, co się będą jakimiś biletami przejmować... Przy wyborach sobie o Was na chwilę przypomną i będą bajki opowiadać aby dostać Wasze głosy.

REKLAMA

# gość

13.12.2012 11:41

Tylko dlaczego druga strefa ma płacić za pierwszą ?
Pierwsza 90 zł na 100 zł
Druga 156 zł na 196 zł to 25% podwyżki
Co na to Pan Krajnow ?
Radnym Powiatu to już pewnie nie zostanie.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuLegionowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane na TuLegionowo

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break